Tuulilasin valmistusprosessi

  • Yleinen

Laminoidut tuulilasit käyvät tehtaallamme läpi prosessin, joka sisältää lasin leikkaamisen, taivutuksen, laminoinnin, autoklaavauksen ja lopullisen tarkastuksen.

Tuulilasien valmistus alkaa huolellisella raaka-aineiden valinnalla. Käytämme korkealaatuisia materiaaleja, jotka takaavat tuotteen kestävyyden ja turvallisuuden. Raakalasin tulee olla optisesti kirkasta ja virheetöntä, jotta se täyttää tiukat laatuvaatimukset. Finn Lamex on ISO 19001-sertifioitu, joka osoittaa sitoutumisemme laatuun ja asiakaslähtöisyyteen. Ylläpidämme ja valvomme tuulilasiemme laatua jokaisessa työvaiheessa, ja hylkäämme kaikki lasit, jotka eivät täytä laatuvaatimuksiamme.

Lasin leikkaus

Lasin leikkauksessa raakalasit leikataan haluttuun muotoon ja reunat hiotaan. Leikkausprosessissa lasit pestään ja pölytetään, jotta lasiparit eivät liimautuisi toisiinsa taivutusvaiheen aikana. Leikkauksen jälkeen useimmat lasit vielä silkkipainetaan.

Silkkipaino kestää UV-valoa, hankausta ja liuottimia, ja sitä käytetään suojaamaan lasin reunoilla olevaa liimaa auringon vaikutuksilta.

Lasin taivutus

Leikkauksen ja silkkipainon jälkeen tuulilasit taivutetaan 600 asteisessa uunissa asiakkaan toivomaan muotoon. Tämä vaihe on merkittävä täydellisen istuvuuden varmistamiseksi. Finn Lamexin tuulilasien maksimikoko on 3200 x 2500 mm ja pystymme taivuttamaan jopa 700 mm syvyisiä tuulilaseja.

Tuulilasin taivutusprosessi vaatii erityistä ammattitaitoa ja asiantuntemusta, ja olemme tunnettuja tästä osaamisestamme alalla.

Laminointi

Seuraavassa vaiheessa tuulilasi laminoidaan. Laminoinnissa tuulilasin väliin asetetaan PVB-kalvo, joka toimii niin sanottuna sidosaineena lasien välissä. Esimerkiksi onnettomuustilanteessa laminoitu tuulilasi halkeaa, mutta ei pirstaloidu. Nykypäivänä tuulilasien tulee lain mukaan olla laminoituja.

PVB-kalvoja on saatavilla eri väreissä, kuten kirkas, Solar Control ja väriraidallinen. Tarjoamme mahdollisuutta myös tuulilasien lämmitykseen.

Autoklaavaus

Laminoinnin jälkeen tuulilasi käsitellään korkeassa lämpötilassa ja paineessa autoklaavissa. Laseja pidetään klaavissa tietyn ajan, jotta lämpö ja paine vaikuttavat tasaisesti. Tämä vaihe varmistaa, että lasit ja PVB-kalvo muodostaa yhtenäisen rakenteen. Seuraamme jokaisen autoklaavillisen laatua testipaloilla.

Autoklaavi kuumenee 150 celsiusasteeseen ja 10 baarin paineeseen, mikä muuttaa PVB-kalvon läpinäkyväksi liimaksi, jolloin syntyy laminoitu turvalasi.

Laadunvalvonta ja pakkaus

Autoklaavauksen jälkeen tuulilasiin asennetaan asiakkaan toivomat lisäominaisuudet, jonka jälkeen jokainen tuulilasi käy läpi tiukan laadunvalvontaprosessin ennen kuin se toimitetaan asiakkaille.

Valmiit tuulilasit pakataan huolellisesti ja toimitetaan asiakkaalle.

Yhteenveto

Laminoitujen tuulilasien valmistusprosessi yhdistää edistyneen teknologian ja taitavan käsityön. Leikkaamisesta ja taivutuksesta laminointiin ja perusteelliseen laadunvalvontaan, jokainen vaihe on suunniteltu tuottamaan turvallinen, kestävä ja suorituskykyinen tuulilasi, joka täyttää autoteollisuuden tiukat vaatimukset. Laadukkaiden materiaalien ja innovatiivisten prosessien yhdistäminen varmistaa, että lopputuote tarjoaa paitsi kestävyyttä myös parannettua turvallisuutta sekä kuljettajille että matkustajille.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

21.2.2023

Mikä on Solar Control – ja miksi se on fiksu valinta sinunkin tuulilaseihisi?

Lue lisää

6.3.2023

Miksi sinunkin kannattaa valita autoihisi lämmitettävät tuulilasit? 

Lue lisää

17.3.2023

Mistä syntyy Finn Lamexin laminoitujen tuulilasien laatu?

Lue lisää