
Zentrale Autoglas håller glasen i rörelse
- Kundberättelse
Zentrale Autoglas är ett installationsföretag grundat 1988 som specialiserat sig på vindrutebehoven hos bussar, lastbilar, personbilar, husbilar och specialfordon. Företagets tjänster sträcker sig från vindrutebyten till renovering och reparation av vindrutor.
Företaget har varit Finn Lamex delägare sedan starten, dvs i 20 år. Zentrales försäljningschef Helge Prigge avslöjar hemligheten bakom det långa samarbetet.

GARANTERAD KVALITET FRÅN EN FLEXIBEL PARTNER
Under hela sin 30-åriga historia har Zentrale förbundit sig till hög kvalitet både vad gäller sina tjänster och glaset de levererar. Finn Lamex pålitliga och jämna kvalitetsnivå har varit en avgörande faktor för utvecklingen av ett starkt partnerskap.
“Vi säljer dagligen Finn Lamex produkter till våra kunder”, säger Prigge. “Vi har mycket höga kvalitetskrav vad gäller alla våra produkter och Finn Lamex vindrutor uppfyller alltid dessa krav.”
Zentrale, såsom många företag, har sitt ursprung i ett litet garage. Idag har garaget ersatts av moderna utrymmen i Melle. Där återfinns Europas största lager på mer än 75 000 m2 och mer än 20 000 glas, parkeringsplatser anpassade för stora fordon och ett separat gästhus för kunder. Utöver huvudkontoret i Melle har Zentrale verksamhet på 24 andra orter i hela Tyskland och Österrike.
“Vi har en riktigt lång relation med Finn Lamex, som har fungerat fint allt sedan början av vårt tjugoåriga partnerskap.”
“VI HAR MYCKET HÖGA KVALITETSKRAV VAD GÄLLER ALLA VÅRA PRODUKTER OCH FINN LAMEX VINDRUTOR UPPFYLLER ALLTID DESSA KRAV.”

KONTINUERLIG SERVICE
Glasbranschen är en bransch med högt tempo, och partnerskapets bägge parter är redo att betjäna dygnet runt. Zentrale erbjuder i Tyskland och Österrike 24/7-tjänster, pan-europeisk eftermarknadsservice och världsomspännande distribution.
“Vi har en väldigt tidsbunden affärsverksamhet”, konstaterar Prigge. “Vi betjänar kunder dygnet runt, så det är viktigt för oss att ha produkter i lager. Med Finn Lamex fungerar det bra, eftersom vi alltid får de nödvändiga delarna och produkterna från dem enligt överenskommen tidtabell.”
Tiden är en kritisk faktor för Zentrale som i dagsläget får över 100 uppdrag per dag. Enligt Prigge möjliggörs hanteringen av uppdragen framför allt av en fungerande lagerhållning och stabil kvalitet.
“I ett skede hade vi hos Zentrale två huvudproblem: hur vi skulle säkerställa tillgängligheten av de delar vi behövde och hur vi skulle säkerställa en hög kvalitet på de produkter vi behövde. Finn Lamex var lösningen på båda problemen.”