Finn Lamex suuntaa sähköbussien seuraavaan aikakauteen
yhteistyössä Ebuscon kanssa
- Asiakastarina
EBUSCO® on Alankomaiden Deurnessa sähköbusseja valmistava yritys, joka kasvattaa liiketoimintaansa kestävän julkisen liikenteen johtavana toimittajana.
Vuonna 2012 perustettu Ebusco on alusta alkaen keskittynyt nimenomaan sähköajoneuvojen valmistukseen. Tällä hetkellä Euroopan teillä kulkee satoja Ebuscon busseja, ja yli 500 ammattilaista työllistävä yritys on siirtymässä nopean kasvun vaiheeseen.
Bussivalmistajan uusin saavutus Ebusco 3.0 on koko alalle merkittävä edistysaskel, jolla Ebusco toteuttaa missiotaan turvallisten, kestävien, päästöttömien ja kohtuuhintaisten liikenteen ekosysteemien mahdollistajana.
EBUSCO 3.0:N TAVOITTEET
Ebusco 3.0 -projekti käynnistyi vuonna 2016. Tavoitteena oli kehittää ja valmistaa kevyt, täyssähköinen kaupunkibussi, jossa on koko alaa mullistavia ominaisuuksia.
“Tällä hetkellä keskitymme kehitystyössä sähköbusseihimme sekä niihin liittyvään lataukseen, energian varastointiin ja infrastruktuuriin”, kertoo Ebuscon markkinointi- ja viestintäpäällikkö Rob Stevens.
“Haluamme tarjota mutkattoman ratkaisun asiakkaille, jotka ostavat ja ottavat bussejamme käyttöön ympäri maailmaa. Haluamme, että yhä useammat ihmiset liikkuvat puhtaan energian busseilla.”
Ebusco 3.0 valmistetaan ilmailu- ja avaruusteknologiaan perustuvista kevyistä komposiittimateriaaleista. Ne vähentävät ajoneuvon kokonaispainoa 27 % sekä mahdollistavat pidemmän akunkeston ja jopa 25 vuoden käyttöajan.
“Pyrimme suunnittelemaan maailman tehokkaimman sähköbussin”, sanoo Ebuscon tekninen projektinjohtaja Jasper Backx.
Linja-auton rakenteeseen kuuluvat täysin tasainen lattia ja optiona panoraamaikkunakatto. Kaareva hiilikuitukehys tuo runkoon lujuutta ja eleganssia. Uuden, tehokkaan rakenteensa ansiosta bussi sai arvostetun Red Dot Award for Product Design -palkinnon maaliskuussa 2022.
“PYRIMME SUUNNITTELEMAAN MAAILMAN TEHOKKAIMMAN SÄHKÖBUSSIN.”
UUSI TUULILASIKUMPPANUUS
Ebusco 3.0 edellyttää tuulilasilta monimutkaista muotoa, jolle yrityksen oli vaikeaa löytää sopivaa toimittajaa – kunnes tekninen konsultti mainitsi Finn Lamexin.
“He kertoivat meille, että Finn Lamex voisi kyetä valmistamaan tarvitsemamme tuulilasin”, Backx sanoo. “Yhteistyö Finn Lamexin kanssa alkoikin hyvin. Annoimme meille tiedot toivomastamme tuulilasin muodosta, ja he kommentoivat sitten sen valmistettavuutta.”
Finn Lamexin tuulilasit otettiin mukaan tuotantoon vuonna 2019, kolme vuotta Ebusco 3.0 -projektin alkamisen jälkeen. Yhteistyöhön kuuluivat ripeät yhteiset suunnittelukierrokset, joissa tiimit pyrkivät sovittamaan yhteen Ebusco 3.0:n vaatimaa tuulilasin muotoa ja ominaisuuksia sekä lasien laajamittaista valmistettavuutta.
“Lopulta löysimme kompromissin, jonka pohjalta valmistettiin muodon prototyyppi. Kun se oli asennettu ajoneuvojemme protomalliin, pääsimme sujuvasti sopimukseen päivitysasioista ja varaosien toimituksista.”
Entä miten tuulilasin valinta istuu Ebuscon missioon päästöttömän kuljetusliikenteen suhteen?
Finn Lamex käyttää laminoiduissa tuulilaseissaan lasista ja laminointikalvosta valmistettua turvalasia. Sen lisäksi laminoitu kalvo sisältää aurinkoenergiaa sitovia hiukkasia, mikä vähentää tuulilasin läpi tulevaa lämpöä. Tämä vähentää ilmastointiin tarvittavan energian määrää sekä lisää kuljettajan ja matkustajien mukavuutta.
Perusmateriaalinsa lisäksi Finn Lamex tarjoaa asiakkailleen useita muita vaihtoehtoja. Ebuscon kohdalla tällainen oli lämmitettävä tuulilasi, jonka jäätä ja huuretta poistava ominaisuus lisää kuljettajan mukavuutta ja parantaa näkyvyyttä. Itselämpenevä tuulilasi on huomattavasti energiatehokkaampi ratkaisu kuin koko bussin lämmittäminen lasin kirkastamiseksi.
“Rakentaaksemme maailman energiatehokkaimman linja-auton on meidän vältettävä kaikkea energiahukkaa. Siksi valitsimme sähkölämmitteisen tuulilasin. Sen lisäksi tuulilasissa on solar control ominaisuus, joka on lämmön läpäisemistä ehkäisevä kalvo.”
Toinen Finn Lamexin erikoisuus on turvallisuutta lisäävä tuulilasin aerodynaaminen kaarevuus. Se mahdollistaa upotetun A-pilarin, avaa kuljettajalle suoremman näkyvyyden muihin tienkäyttäjiin ja edustaa osaltaan bussin futuristista, Red Dot -palkittua muotoilua.
“Lopullinen tavoitteemme on saavuttaa mahdollisimman alhainen kulutus ja kokonaiskustannukset”, Stevens sanoo.
“Sähköbusseissa lämmitys ja ilmastointi ovat iso osa kulutusta. Mitä tehokkaammiksi ne saadaan, sitä parempi on koko bussin tehokkuus ja kantama. Jokainen yksityiskohta vaikuttaa osaltaan kulutuksen minimointiin.”
Alustavien tulosten mukaan Ebusco 3.0:n energiankulutus on 30–40 % pienempi kuin sitä edeltäneellä Ebuscon bussimallilla – melkoisen kunnioitettava saavutus tuotekehityksessä.
KATSE TULEVAISUUTEEN
Backx ja Stevens kehuvat Finn Lamexin ja Ebuscon välisen yhteistyön sujuvuutta sekä vastavuoroisuutta. Jatkossa Finn Lamex toimittaa Ebuscolle edelleen uusia tuulilasimalleja, varaosia ja teknistä tukea.
“Finn Lamex on auttanut meitä tavoitteissamme osoittaen hyvää yhteistyöasennetta sekä perusteellista tuotantoprosessien, laadun ja työskentelytapojen hallintaa. Viestintä yhteyshenkilöidemme kanssa on aina avointa ja reilua”, Backx kertoo.
Projektin tuloksena Ebusco 3.0 lanseerattiin onnistuneesti. Ensimmäiset prototyypit valmistuivat vuonna 2019 ja ensimmäiset valmiit bussit starttasivat Münchenin kaduille vuonna 2021.
“Valitsimme Finn Lamexin, koska he pystyivät luomaan tuotantokelpoisen tuulilasin, joka vastasi haastavia muotovaatimuksiamme. Lopputulos oli todella positiivinen – olemme lanseeranneet onnistuneesti bussin, joka on otettu maailmalla vastaan erittäin hyvin. Saavutimme projektimme tavoitteet, ja tuulilasi oli vaikuttamassa siihen.”
Ebusco pyrkii kasvattamaan noin 400 linja-autonsa määrää 3 000:lla vuodessa vahvistamalla läsnäoloaan yleisesti Euroopassa sekä muilla mantereilla, kuten Pohjois-Amerikassa.
“Hallitukset investoivat nyt voimakkaasti päästöttömään liikenteeseen”, Stevens sanoo.
“Ei ole harvinaista, että vain alle 5 % koko maan linja-autoista täyttää nyt tämän standardin, ja täyttääkseen kestävän kehityksen sitoumuksensa on monien maiden saatava luku 100 %:iin vuosien 2030 ja 2050 välillä. Siten meidän bussiemme kaltaisille ajoneuvoille tulee takuulla olemaan runsaasti kysyntää.”
Tässä tilanteessa Ebusco jatkaa tuotantokapasiteettinsa lisäämistä voidakseen vastata sähköbussien uuden aikakauden kysyntään.